علت جوش چانه و 6 راه موثر برای درمان آن

,
علت جوش چانه و 6 راه موثر برای درمان آن

آیا تا به حال مشکل جوش چانه مواجه شده‌اید؟ آیا می‎دانید علت جوش چانه چیست؟ جوش‌ها مهمان‌های سرزده و بی‌ضرری هستند که میزبان را اذیت می‌کنند. مخصوصاً زمانی که قرار است برای یک مهمانی یا قرار رسمی مهم آماده شوید که ناگهان متوجه یک یا چند جوش آزاردهنده بر روی چانه‌ی خود می‌شوید. جوش و کیست روی چانه معمولاً به دلیل نوسانات هورمونی در گروه‌های سنی مختلف ایجاد می‌شوند. اگر جوش‌ها خفیف باشند به راحتی در خانه قابل درمان هستند. اما وقتی جوش‌ها شدید باشند، باید تحت نظر پزشک درمان شوید. گاهی اوقات جوش چانه در اثر عفونت، چربی، رشد باکتریایی در منافذ پوست و غیره به وجود می‌آید. اما اصلاً نگران نباشید چون در این مطلب قصد داریم علت جوش چانه را بررسی کنیم و به شما در یافتن راه‌حلی برای درمان انواع جوش‌های کیستیک بر روی چانه و راه‌های جلوگیری از آنها کمک کنیم.

علت جوش چانه چیست؟

اگر نمی‌دانید علت جوش چانه چیست، باید به شما بگوییم که وقتی چربی و سلول‌های کرده درون منافذ پوست نفوذ می‌کنند ایجاد جوش می‌شوند. سلول‌های مرده پوست باید خودشان را به سطح منافذ پوست برسانند و ریزش کنند. وقتی پوست شما چربی زیادی تولید کند، سلول‌های مرده به هم می‌چسبند. این ذرات ریز چربی و پوست، منافذ پوست شما را می‌بندند.
گاهی اوقات باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی پوست قرار دارند در این منافذِ مسدود شده به دام می‌افتند. رشد باکتری در داخل منافذ پوست باعث قرمزی و التهاب می‌شود که بیشتر ناشی از جوش است. با توجه به میزان باکتری‌ها و التهاب پوست، جوش ممکن است به جوش سر سفید یا کیستیک تبدیل شود. بعضی از افراد وقتی از روش‌هایی مثل بند انداختن صورت برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده می‌کنند، دچار جوش در ناحیه صورت و چانه می‌شوند. یکی از روش‌ها برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از لیزر موهای زائد است.
ما همگی گاهی اوقات جوش‌های چانه را تجربه می‌کنیم. اگر اطلاعاتی در مورد مناطق مختلف صورت داشته باشید، متوجه خواهید شد که جوش در قسمت‌های مختلف صورت دلایل مختلفی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که جوش‌های روی چانه و فک به خصوص در خانم‌ها دلایل هورمونی دارند.
هورمون آندروژن سبیوم یا غدد چربی سفید منافذِ بدن را تحریک می‌کند. سبیوم با بستن منافذ پوست عمل می‌کند. ترشح این هورمون در دوران نوجوانی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین آکنه یا جوش در بین نوجوانان بسیار شایع است اما سطح ترشح هورمون در بزرگسالی در نوسان می‌باشد.
جوش‌ها یا آکنه‌ها روی چانه و فک شما ممکن است با چرخه قاعدگی شما تغییر کنند. ترشح آندروژن در بعضی از زنان بیشتر است. یکی از دلایلِ حجم بالای تولید آندروژن می‌تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که با انجام هایفو صورت می‌توانند جوش‌های صورت را برطرف کنند اما این عملیات هیچ تأثیری در از بین بردن جای جوش ندارد. اما انجام برخی از روش‌ها می‌توان جای جوش، لک صورت یا زخم‌های ناشی از جوش را از بین برده و پوستی صاف و سالم داشت؛ یکی از این روش‌ها مزوتراپی می‌باشد.

🌸 مطالعه بیشتر: طریقه ماساژ صورت برای جوانسازی پوست در سریع ترین زمان! 🌸

چگونه از جوش زدن چانه جلوگیری کنیم؟

با انجام مراقبت‌های لازم و رعایت نکات زیر می‌توان از بروز جوش‌ بر روی چانه جلوگیری کرد.
🌸 روزی دو مرتبه صورت خود را بشویید؛ به ویژه پس از تعرق‌های شدید.
🌸 همیشه موهای سر خود را تمیز نگه دارید و از برقراری تماس موهای چرب و کثیف با صورت و چانه جلوگیری کنید.
🌸 از محصولات مراقبتی مناسب با نوع پوست‌ صورتتان استفاده کنید و پاکسازی پوست را هر چند وقت یک بار انجام دهید.
🌸 از استرس بپرهیزید.
🌸 رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظمی داشته باشید.
🌸 از کر‌م های ضد آفتاب‌ مخصوص و فاقد چربی استفاده کنید.
🌸 ملحفه و روبالشی‌تان را یک بار در هفته بشویید.
🌸 از تماس دست‌های آلوده و کثیف با فک و چانه‌ی خود جلوگیری کنید.
🌸 از روش‌های ایمن و ملایمی برای اصلاح کردن موهای خود استفاده کنید.

🌸 مطالعه بیشتر: 8 ترفند ساده درمان موخوره بدون کوتاهی در منزل!🌸

روش‌های درمان جوش چانه

روش‌ها و درمان‌های گوناگونی برای از بین بردن جوش چانه وجود دارد که برای تمام افراد موثر نخواهند بود. اما بیشتر جوش‌ها و آکنه‌ها با اقدامات اولیه از بین خواهند رفت. برخی از این اقدامات عبارتند از:
🌸 استفاده از محصولات حاوی سالسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکساید؛
🌸 استفاده از یخ برای برطرف کردن قرمزی؛
🌸 استفاده از ژل، کرم یا پمادهای موضعی؛
🌸 مصرف آنتی بیوتیک خوراکی؛
🌸 استعمال آنتی‌بیوتیک موضعی؛
🌸 مصرف ایزوترتینون برای آکنه‌های حاد؛
🌸 مصرف قرص‌های ضدبارداری؛
🌸 لیزردرمانی؛
🌸 لایه‌برداری شیمیایی؛
🌸 جراحی؛
🌸 ماسک های خانگی؛
همانطور که می‌بینید علت ایجاد جوش در چانه بسیار گسترده و متنوع است اما دلیل اهمیت زیاد جوش‌های کیستی در چانه این است که این جوش‌ها دردناک و بدشکل هستند. بسیاری از مردم در سراسر جهان از جوش و آکنه رنج می‌برند، اما تنها تعداد اندکی دچار جوش‌های بزرگ و دردناک کیستی می‎شوند. بنابراین درمان به موقع این جوش‌ها بسیار مهم است.

🌸 مطالعه بیشتر: شگفت انگیز ترین خواص وانیل که حتما باید بدانید! 🌸

1) درمان کیست‌های بزرگ با استفاده از رتینوئید موضعی:

یکی از موثرترین درمان‌ها برای کاهش و کنترل کیست چانه استفاده از رتینوئیدهای موضعی می‌باشد. با رتینوئیدهای موضعی، منافذ بسته‌ی پوست باز می‌شوند. توجه کنید که درمان با کرم یا پماد رتینوئید باید زیر نظر پزشک انجام شود.
معمولاً زمانی که کیست‌ها به مراقبت‌های خانگی پاسخ مثبت نمی‌دهند، پزشک رتینوئیدها را برای مبارزه با این مشکلات جزئی تجویز می‌کند. در ابتدای دوره درمان، وضعیت جوش‌ها ممکن است کمی بدتر شود. اما بعد از چند هفته، آکنه و جوش‌ها از بین می‌روند.
عوارض استفاده از رتینوئید عبارتند از:
🌸 ایجاد قرمزی در ناحیه تحت درمان؛
🌸 افزایش حساسیت پوست نسبت به نور؛
🌸 خشکی و پوسته پوسته شدن پوست؛
🌸 افسردگی.

2) درمان جوش چانه با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی:

بسیاری از متخصصان زیبایی، استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی را خط اول درمان جوش‌های کیستیک در چانه می‌دانند. با این حال، مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، بر خلاف آنتی بیوتیک‌های موضعی، فقط برای مدت کوتاهی توصیه می‌گردد چون با مصرف مداوم آن، باکتری‌ها ممکن است به آنتی بیوتیک‌ها مقاومت نشان دهند. پزشکان معمولاً علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آکنه، استفاده از پمادهای موضعی را نیز توصیه می‌کنند.

🌸 مطالعه بیشتر: پسوریازیس و درمان شگفت انگیز آن! 🌸

3) درمان جوش‌ها و آکنه‌های حاد چانه با تزریق استروئید:

بعضی از متخصصان پوست تزریق استروئید را برای کاهش التهاب و جلوگیری از اسکار آکنه توصیه می‌کنند. این درمان اغلب زمانی توصیه می‌شود که فرد مبتلا به جوش کیستی مقاوم در برابر درمان باشد.
چند ساعت پس از تزریق، نتایج درمان آشکار خواهد شد. این روش درمانی فقط یک راه ساده برای بهبود پیدا کردن مشکلات پوستی می‌باشد و باعث از بین رفتن باکتری‌ها و درمان دائمی جوش نمی‌شود.

4) درمان جوش چانه با استفاده از ایزوترتینوئین:

راکوتان منبع امیدی برای کسانی است که به درمان‌های دیگر پاسخ منفی داده‌اند. این دارو از مشتقات ویتامین A بوده و می‌تواند درمانی الهام‌بخش برای برطرف کردن جوش‌های کیستیک بر روی چانه و دیگر نواحی صورت باشد. این دارو با تغییر شکل غدد چربی، تولید چربی را متوقف می‌کند. توصیه می شود بدون تشخیص پزشک از این دارو استفاده نکنید.

🌸 مطالعه بیشتر: تیکسل؛ فناوری جدید برای جوانسازی! 🌸

5) درمان جوش کیستی با استفاده از ایزولاز:

در این روش منافذ پوست با استفاده از دستگاه ساکشن پاکسازی می‌شوند. پس از برداشتن چربی اضافی، پزشک از لیزر با برد وسیع برای مبارزه با باکتری‌ها و کاهش فعالیت غدد چربی استفاده می‌کند. لیزر ایزولاس مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. این لیزر با از بین بردن مواد زائد در عمق پوست، آکنه را درمان می‌کند. این روش برای درمان جوش کیستی بدون درد انجام می‌شود ولی هزینه‌ی آن بسیار بالا است.

6) تخیله‌ی جوش‌ کیستی:

اگر کیست‌ها التهاب داشته و بزرگ باشند و برای بیمار دردناک و آزاردهنده باشند، متخصص پوست با برش دادن سطح پوست محتویات کیست را تخلیه می‌کند. این روش یک درمان موقتی بوده و پس از گذشت مدتی ممکن است کیست عود کند.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.