رازهایی برای رفع تیرگی پوست که لازم است بدانید!

, , , ,
رازهایی برای رفع تیرگی پوست که لازم است بدانید!

آیا پوست زیبا و درخشان شما دچار تیرگی شده است؟ اگر این چنین است بهتر است به دنبال یافتن دلیل ایجاد تیرگی پوست و در نتیجه روش‌های از بین بردن تیرگی و درخشندگی پوست باشید. در این مقاله دلایل ایجاد تیرگی و روش‌های موثر و مورد تایید متخصصان زیبایی در زمینه رفع تیرگی پوست را بررسی می‌کنیم. در انتهای مقاله از تمام رازهای رفع تیرگی پوست آگاه خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

پوست تیره چه ‌ویژگی‌هایی دارد؟

پوست تیره یک سری ویژگی‌های خاص دارد و بر همین اساس از سایر پوست‌ها جدا می‌شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • پوست تیره در نواحی مختلف ناهمگونی رنگ دارد. پوست‌های تیره رنگی تیره‌تر نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن دارند.
  • معمولا در نواحی تیره رنگ یک سری لک دیده می‌شود.
  • درخشش پوست‌های که به تازگی تیره شده‌اند از دست می‌رود.
  • ممکن است در مواردی هم پوست صورت دچار چین و چروک و پیری شده باشد. در این مواقع باید سریعا با استفاده از راهکارهای خانگی یا دارو تیرگی پوست را برطرف کرد.

رفع تیرگی پوست در خانه

رفع تیرگی پوست در خانه

اغلب همه افراد دچار تیرگی پوست می‌شوند. روش‌های طبیعی رفع تیرگی پوست شامل موارد زیر می‌باشند.

۱. لیمو

لیمو به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، ویتامین C و اسید اسکوربیک باعث روشن شدن پوست می‌شود. با این حال ممکن است بعضی افراد احساس سوزش داشته باشند، در صورت سوزش پوست بیش از حد بلافاصله آن را بشویید.

۲. ماست و عسل

از آنجا که عسل دارای خاصیت مرطوب کنندگی است باعث نرمی و شادابی پوست می‌شود. ماست نیز به دلیل داشتن آنزیم فعال تیزوسیناز باعث از بین رفتن لکه‌های تیره و افزایش رنگدانه می‌شود.

۳. قهوه

برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده از قهوه استفاده کنید. سلول‌های مرده منافذ پوست را مسدود می‌کنند و باعث پوسته پوسته شدن یا خشک و تیره شدن پوست می‌شوند. برای داشتن پوستی جوان‌تر، صاف‌تر و سالم‌تر از اسکراب قهوه استفاده کنید.

کافئین موجود در قهوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند.

۴. آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا بهترین دوست پوست است زیرا تیروزیناز موجود در ژل آن رنگدانه‌ها را متعادل می‌کند و باعث از بین رفتن لکه‌های دوستی می‌شود.

۵. خیار

خیار دارای ویتامین C و سایر ترکیبات دیگر است که موجب روشن شدن پوست و ایجاد حس خنکی و طراوت در پوست می‌شود.

 

روش های رفع تیرگی پوست

در ادامه به معرفی روش‌های خانگی رفع تیرگی پوست می‌پردازیم.

۱. استفاده از لایه بردارها

لایه برداری نه تنها باعث از بین بردن سلوا‌های مرده می‌شود بلکه خطوط ریز پوست را کاهش می‌دهد. همچنین تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

می‌تواند با استفاده از برس لایه بردار، اسفنج، دستکش یا اسکراب پوست خود را لایه برداری کنید.

روش دیگر برای لایه برداری استفاده از داروهای شیمیایی حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) با دوزهای متفاوت است. در این روش لایه‌های فوقانی پوست برداشته می‌شوند و پوست جوان‌تر به نظر می‌رسد.

نکته: بعد از لایه برداری پوست بلافاصله از مرطوب کننده استفاده نمایید.

۲. استفاده از سرم‌های آبرسان

سرم‌های آبرسان صورت پوست را روشن می‌کنند و کاهش علائم پیری را کاهش می‌دهند. این سرم‌ها بسیار سریع جذب پوست می‌شوند.

بهتر است سرم‌ها حاوی مواد زیر باشند. زیرا این مواد دارای آنتی اکسیدان قوی می‌باشند که تولید کلاژن را افزایش می‌دهند.

ویتامین C
ویتامین B3
فرولیک اسید
رزوراترول

نکته: استفاده از سرم‌های آبرسان روزی یک یا دو مرتبه توصیه می‌شود

۳. از ماسک صورت کنید.

ماسک‌هایی که دارای اسید هیالورونیک، کره شی و آنتی اکسیدان هستند را به صورت هفته‌ایی ۳ مرتبه روی صورت خود قرار دهید.

۴. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

مرطوب نگه داشتن پوست در جلوگیری و رفع تیرگی پوست تاثیر بسیار زیادی دارد. توصیه می‌کنیم از مرطوب کننده‌های دارای هیالورونیک اسید و گلیسیرین استفاده نمایید.

۵. مصرف رتینوئیدها

نه تنها رتینوئیدها (ویتامین A) رشد کلاژن را تحریک می‌کند بلکه سلول‌های مرده را نیز از بین می‌برند. توصیه می‌شود هفته‌ایی ۲ مرتبه رتینوئید مصرف شود.

رفع تیرگی پوست در کلینیک‌های زیبایی

رفع تیرگی پوست در کلینیک‌های زیبایی

درم‌ابریژن:

درم‌ابریژن یک روش تهاجمی است که فقط در یک جلسه نتایج چشمگیری دارد. در رفع تیرگی پوست با درم‌ابریژن از یک برس سیمی مخصوص استفاده می‌شود که پوست آسیب‌دیده را به طور کامل از بین می‌برد. این برس به سرعت می‌چرخد و سطح پوست را صاف می‌کند. در این روش نه تنها تیرگی پوست رفع می‌شود بلکه موجب کاهش چین‌و‌چروک نیز می‌گردد. درم‌ابریژن راه‌حلی یک مرحله‌ای برای درمان مشکلات پوست است.

میکرودرم ابریژن:

میکرودرم ابریژن یکی از متداول‌ترین روش‌های رفع تیرگی پوست است. با یک وسیله دستی کریستال‌های بسیار ریز بر سطح پوست اسپری می‌شوند که موجب از بین رفتن بالاترین لایه‌ی پوست می‌گردند. سپس پوستی که به حالت پوسته پوسته در آمده است به کمک یک مکش برداشته شده و در مخزنی جمع‌آوری می‌شود. برای درمان اثربخش میکرودرم به چندین جلسه نیاز است. تعداد جلسات بسته به وضعیت هر فرد ممکن است متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت میکرودرم ابریژن می توانید با ما در ارتباط باشید.

لیزر فرکشنال:

لیزر فرکشنال آخرین روش توصیه شده برای رفع تیرگی پوست است. روش کار فرکشنال CO2، لایه‌برداری پوست به منظور یکنواختی رنگ پوست و روشن‌تر و سالم‌تر شدن آن است. پرتوهای لیزر دی اکسید کربن لیزر حفره‌هایی در لایه‌ی بیرونی پوست ایجاد می‌کنند. در نتیجه پوسته‌ پوسته شدن، پوست آسیب دیده ترمیم شده و با پوستی جدید و سالم جایگزین می‌شود. این امر موجب افزایش تولید کلاژن می‌شود که در جوانسازی پوست نقش بسزایی دارد.

تیرگی پوست به چه علت است؟

تیرگی پوست به چه علت است؟

پوست پوششی برای همه اعضای بدن است. پس منطقی است که در بعضی مواقع پوست دچار تیرگی یا مشکل شود. برای رفع تیرگی پوست ابتدا لازم است دلایل ایجاد آن را بدانید.

برخی از متداول‌ترین دلایل ایجاد تیرگی در پوست عبارتند از:

کم آبی بدن

اگر روزانه به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، ممکن است بر ظاهر پوست شما تاثیر منفی دارد. در واقع بر اساس مطالعاتی در سال ۲۰۱۵، نوشیدن آب کافی و داشتن پوستی درخشان ارتباط مستقیمی وجود دارد.
نوشیدن مقدار کافی آب باعث افزایش هیدراتاسیون زیر سطح پوست می‌شود. همچنین استفاده از کرم مرطوب کننده صورت نیز باعث ایجاد رطوبت در لایه‌های بالایی پوست می‌شود.

کمبود مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده، بخصوص اگر پوست خشکی دارید، بر سلامت و درخشش پوست تاثیر می‌گذارد. استفاده از مرطوب کننده دوبار در روز موجب آبرسانی پوست و محافظت از لایه بالایی و ظریف پوست می‌شود.

تجمع سلول‌های مرده پوست

پوست دائما و به صورت طبیعی سلول‌های مرده را دور می‌ریزد تا برای سلول‌های جدید جا باز کند. اما در برخی مواقع سلول‌های مرده به طور کامل نمی‌ریزند و روی سطح پوست جمع می‌شوند. این اتفاق باعث خشکی، تیره شدن، پوسته پوسته شدن و گاها ترک پوست می‌شود.

خشکی

پوست خشک بسیار سریع باعث تیرگی می‌شود. این اتفاق بیشتر در آب و هوای سرد و خشک و در مناطقی با رطوبت پایین بیشتر رخ می‌دهد.

استعمال دخانیات

طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۰، سیگار کشیدن عامل مهمی در پیری زودرس پوست است. بر اساس نتایج این تحقیق، سیگار کشیدن تولید کلاژن را کاهش داده و به الیاف الاستیک و بافت همبند پوست آسیب می‌رساند. از طرف دیگر موجب افزایش فشار اکسیداتیو در سلول‌های پوست می‌شود. همه این مواد به روند پیری سرعت می‌بخشد و موجب تیرگی پوست می‌شود.

افزایش سن

سن همه افراد روز به روز بیشتر می‌شود و مشکلات پوستی نیز بیشتر نمایان می‌شوند. با وجود اینکه نمی‌توان مانع پیری شد اما می‌توان به تغذیه و آبرسانی پوست توجه نمود و سرعت این روند را کم کرد.

جلوگیری از تیرگی پوست

جلوگیری از تیرگی پوست

هفته‌ایی یک با استفاده از اسکراب‌های طبیعی پوست خود را لایه برداری کنید تا ذرات گرد و خاک و آلودگی موجود روی پوست از بین بروند.
برای جلوگیری از تیرگی پوست و داشتن پوستی شاداب، هر شب قبل از خواب پوست خود را پاکسازی کنید.
سعی کنید بعد از استفاده از مواد پاک کننده یا محصولات آرایشی، پوست را مرطوب نگه دارید.
رعایت رژیم غذایی سالم و نوشیدن میزان کافی آب در طول روز، پوست را سالم نگه می‌دارد و باعث درخشش طبیعی آن می‌شود.
سیگار کشیدن بر سلامت پوست تاثیر مخربی دارد. سیگار کشیدن باعث پیری پوست می‌شود.
قبل از بیرون آمدن از منزل و در معرض نور خورشید قرار گرفتن از کرم ضد آفتاب برای صورت، بازوها و پاها استفاده کنید. کرم ضد آفتاب پوست را در برابر آسیب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید ایمن می‌کند.

 

می‌توانید با رعایت نکات بالا مانع تیرگی پوست خود شوید اما اگر همچنان دچار تیرگی پوست شدید به پزشک مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

به دلیل طولانی شدن بیماری کوئید – ۱۹ مدت زمان بیشتری به صفحه نمایش گوشی، لپ‌تاپ و … نگاه می‌کنیم و به مراتب بیشتر در معرض اشعه‌های مضر قرار می‌گیریم. این سبک زندگی نامتعادل باعث می‌شود زیر چشم‌ها سیاهی ایجاد شود و پوست دچار تیرگی شود. همچنین داشتن رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و … نیز به تیره شدن پوست سرعت می‌بخشد.

در چنین موقعیتی لازم است مراقبت از پوست خود را بیشتر کنید. ما در این مقاله انواع روش‌های رفع تیرگی پوست را بیان کردیم. با این وجود به خاطر داشته باشید در صورت نتیجه نگرفتن از درمان‌های خانگی یا وخیم‌تر شدن مشکلات پوستی حتما به پزشک مراجعه نمایید. کلینیک زیبایی و لیزر موهای زائد دکتر هنرور با کادری مجرب و متخصص در اموری چون هایفو صورت، میکرودرم، میکرونیدلینگ و نیدلینگ صورت، پلاسماجت، پاکسازی پوست، لیزر کیوسوییچ و … در خدمت شماست.

 

 

 

 

 

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *