کلاژن چیست و چگونه می توان به افزایش ساخت آن کمک کرد؟

بسیاری از افراد بعد از شنیدن کلمه کلاژن می‌گویند کلاژن چیست زیرا فکر می‌کنند کلاژن تنها در پوست صورت وجود دارد. کلاژن نوعی پروتئین است که باعث تقویت بافت پوست و انعقاد خون می‌شود و از جمله غنی‌ترین و مهم‌ترین پروتئین‌های بدن می‌باشد. کلاژن در تاندون‌ها، استخوان‌ها، غضروف‌ها و بافت‌های رابط بدن، زجاجیه چشم، سیستم گوارشی و … وجود دارد. استفاده از مکمل‌های خوراکی حاوی کلاژن و همچنین شامپو یا کرم‌‌های صورت و بدن افزایش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است. کلینیک دکتر هنرور یکی از بهترین مراکز برای انجام امور مربوط به پوست و مو و حتی پاک کردن تتو می‌باشد. شما می‌توانید برای پاکسازی پوست و لیزر موهای زائد به کلینیک دکتر هنرور مراجعه نمایید. این کلینیک با داشتن دستگاه‌های به روز، بهترین خدمات پوست و مو را به شما ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که دقیقا کلاژن چیست و چگونه می‌توانید آن را افزایش دهید.

کلاژن چیست

کلاژن چیست

اگر بخواهیم تعریف درستی از عبارت «کلاژن چیست» ارائه دهیم باید بگوییم کلاژن نوعی مولکول است که بدن می‌تواند مجددا آن را جذب کند، یعنی این مولکول‌های پروتئینی قابلیت از تغییر یافتن، بین رفتن و دوباره جذب شدن را دارند. حالت انعطاف پذیر پوست تنها به دلیل وجود کلاژن در پوست است. همانطور که گفتیم از کلاژن در محصولات مراقبت از پوست و مو و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. وظیفه کلاژن علاوه بر انعطاف پذیر کردن پوست، تعویض و ترمیم سلول‌های مرده پوست و حفظ آب موجود در بافت‌های پوستی می‌باشد که از به وجود آمدن چین و چروک و خشکی در پوست جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که کلاژن، ۱۶ نوع مختلف دارد که در بین آن‌ها، سه تا پنج نوع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. برای مثال، به دلیل وجود کلاژن نوع یک در لایه‌های پوست است که پوست جوان و انعطاف پذیر می‌باشد.

کلاژن به تولید فیبروبلاست در لایه میانی پوست که آن را درم می‌نامند، کمک می‌کند. شاید بپرسید فیبروبلاست چیست، فیبروبلاست نوعی شبکه سلولی بر پایه فیبر است که سلول‌های جدید بر روی آن تکثیر می‌شوند و رشد می‌کنند و همین رشد سبب جوانسازی و انعطاف پذیری پوست خواهد شد.

باید بدانید که بیشترین پروتئین موجود در بدن هر فرد که در خارج از سلول وجود دارد کلاژن است. کلاژن به صورت رشته‌ای می‌باشد. این رشته‌ها در هر ۱۶ نوع خود دارای بافت همبند هستند. فایده کلاژن برای پوست استحکام و انعطاف پذیری آن است. از انواع روش‌های غیر تهاجمی که می‌توان برای جوانسازی و ساخت کلاژن در پوست استفاده کرده هایفوتراپی می‌باشد. در این روش امواج فراصوت به شکل متمرکز به لایه‌‌ مورد نظر از پوست نفوذ می‌کند و سبب تولید کلاژن می‌شود. همانطور که گفتیم در کلینیک دکتر هنرور از لیزر موهای زائد تا هایفوتراپی نیز انجام می‌شود.

🌺 مطالعه بیشتر: علت جوش چانه و 6 راه موثر برای درمان آن🌺

کلاژن چه کاربردی دارد

کلاژن چه کاربردی دارد - کلاژن چیست

۱. سلامت پوست

کلاژن سبب بهبود سلامت پوست می‌شود زیرا از اصلی‌ترین پروتئین‌های سازنده پوست است. کلاژن باعث انعطاف پذیری و حفظ رطوبت و طراوت پوست می‌شود.

۲. جلوگیری از پیری

میزان تولید کلاژن در بدن با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و چین و چروک‌ به وجود می‌آید. مصرف مکمل‌های حاوی کلاژن به همراه وعده‌های غذایی سالم می‌تواند روند پیری و به وجود آمدن چین و چروک را کاهش دهد.

۳. تحریک پوست به تولید پروتئین‌های دیگر

کلاژن باعث می‌شود تا پوست پروتئین‌های دیگری مثل الاستین و فیبریلین نیز تولید کند. این پروتئین‌ها سبب بهبود بافت پوست می‌شوند و همچنین از به وجود آمدن آکنه نیز جلوگیری می‌کنند.

۴. بهبود درد مفاصل و جلوگیری از پوکی استخوان

کلاژن در بهبود درد مفاصل نیز کاربرد دارد. وجود کلاژن سبب یکپارچگی غضروف‌ها می‌شود. کاهش سطح کلاژن در بدن باعث افزایش خطر ابتلا به دردهای مفصلی می‌شود. سطح نرمال کلاژن در بدن از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر به صورت مکمل استفاده می‌کنید، مصرف ۱۰ گرم از مکمل‌های حاوی کلاژن در مدت زمان دو سال می‌تواند به تسکین دردهای شما کمک کند. کلاژن برای ورزشکاران نیز مناسب است.

🌺 مطالعه بیشتر: طریقه ماساژ صورت برای جوانسازی پوست در سریع ترین زمان! 🌺

۵. اثر کلاژن بر موها

از کاربردهای دیگر کلاژن اثر آن بر روی موها و داشتن موهایی زیبا و بسیار سالم می‌باشد. کلاژن به تولید اسید آمینه سازنده موها کمک می‌کند. ماده اصلی سازنده موها، پروتئین کراتین است. این آمینواسیدها به تولید کراتین منجر می‌شوند و همانطور که گفتیم کلاژن، آمینواسیدها را تولید می‌کند. در اصل پروتئین‌هایی که بدن دریافت می‌کند همگی تبدیل به آمینواسیدها می‌شوند تا پروتئین‌های مورد نیاز بدن را دوباره تولید کنند.

۶. آسیب کمتر به فولیکول مو

کلاژن از آسیب‌هایی که فولیکول موها می‌بینند جلوگیری به عمل می‌آورد. در اینجا کلاژن یک آنتی اکسیدان قوی است که فولیکول مو را از آسیب دور نگه می‌دارد. از دلایل اصلی نازک شدن موها کاهش میزان کلاژن می‌باشد. در نتیجه با مزوتراپی مو و ترمیم پوست سر می‌توان جلوی ریزش مو را گرفت. خاصیت آنتی اکسیدانی کلاژن باعث شده تا در برخی موارد بر سفید شدن موها نیز تاثیر داشته باشد و میزان سفید شدن را کاهش دهد.

افزایش کلاژن با مواد‌غذایی

افزایش کلاژن با مواد‌غذایی - کلاژن چیست

۱. سوپ استخوان

از اصلی‌ترین غذاها با سطح کلاژن بالا، آبگوشت یا سوپ استخوان می‌باشد، زیرا آب میان بافتی استخوان از آن خارج شده است. این آب میان بافتی دارای میزان زیادی از كلاژن، منیزیم، فسفر، کلسیم، آمینواسیدها و … است.

🌺 مطالعه بیشتر: 8 ترفند ساده درمان موخوره بدون کوتاهی در منزل! 🌺

۲. ژلاتین

شکل پخته شده‌ی کلاژن همان ژلاتین است که از استخوان‌های گوسفند، گاو، مرغ و ماهی تولید می‌شود. ژلاتین دارای ۹۸ تا ۹۹ درصد پروتئین می‌باشد. بدن ما می‌تواند گلایسین تولید کند ما میزان تولیدی آن برای نیازهای بدن ما کافی نیست به همین دلیل باید گلایسین مورد نیاز را به بدن برسانیم.

۳. مرغ

اکثر مکمل‌های حاوی کلاژن از عصاره مرغ تولید می‌شوند. همبستگی بافت مرغ زمانی که آن را می‌برید کاملبا قابل مشاهده است. این همبستگی در بافت برای وجود میزان زیادی کلاژن در مرغ می‌باشد. پژوهش‌های بسیاری نشان داده است که گردن و غضروف مرغ حاوی کلاژن است و برای درمان آرتروز به کار برده می‌شوند.

۴. ماهی

ماهی نیز استخوان‌ها و رباط‌هایی دارد که از جنس کلاژن می‌باشند. درست است که گوشت ماهی باعث افزایش کلاژن مصرفی ما می‌شود اما سر ماهی کلاژن بسیار بیشتری دارد. لازم به ذکر است که پوست ماهی دارای مقدار زیادی پپتید کلاژن می‌باشد.

۵. سفیده تخم مرغ

شاید بگویید تخم مرغ مانند مرغ یا ماهی بافت همبند ندارد اما دارای مقدار زیادی پرولین است. پرولین نوعی اسید آمینه است که تولید کلاژن می‌کند.

🌺 مطالعه بیشتر: شگفت انگیز ترین خواص وانیل که حتما باید بدانید! 🌺

۶. مرکبات و انواع توت‌ها

ویتامین C نقش بسیار موثر و مهمی در تولید کلاژن دارد. به همین دلیل میزان ویتامین مصرفی روزانه بسیار اهمیت دارد. مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت و لیمو سرشار از ویتامین C هستند. همچنین ممکن است بگویید توت‌ها نمی‌توانند ویتامین C داشته باشند اما برخلاف تصور عموم، توت فرنگی میزان بسیار بیشتری از ویتامین C را در مقایسه با مرکبات دارد. مصرف زغال اخته، توت سیاه و تمشک نیز به دلیل داشتن ویتامین C برای پوست بسیار مناسب است.

۷. سیر

سیر علاوه بر اینکه طعم‌دهنده‌ی مناسب خوبی برای غذا می‌باشد، دارای گوگرد است. این ماده در سنتز کلاژن و کاهش تجزیه آن بسیار موثر است. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید خواص آن را به صورت کامل جذب کنید باید به صورت مداوم آن را مصرف کنید.

۸. سبزیجات دارای برگ و گوجه فرنگی

سبزیجات از جمله اسفناج، کلم پیچ و چغندر که دارای رنگ سبز هستند، تولید پیش ماده کلاژن را در بدن بالا می‌برند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. از دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین C گوجه فرنگی می‌باشد، یک گوجه فرنگی با سایز متوسط دارای تقریبا ۳۰٪ از ویتامین C مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن است.

۹. انواع لوبیاها

لوبیاها دارای انواع آمینواسید‌های مورد نیاز برای ساخت کلاژن و حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند. همچنین منبع مناسبی از مس می‌باشند که در تولید کلاژن کاربرد دارد.

۱۰. بادام هندی

در صورتی که زیاد آجیل مصرف می‌کنید می‌توانید بادام هندی را نیز به این ترکیب اضافه کنید. بادام هندی دارای مس و زینک زیادی است که در ساخت کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🌺 مطالعه بیشتر: پسوریازیس و درمان شگفت انگیز آن!🌺

۱۱. فلفل دلمه

انواع فلفل دلمه به ویژه فلفل دلمه قرمز رنگ دارای ماده ضد التهابی به نام کپسایسین می‌باشد که کار آن جلوگیری از پیری پوست با بیشتر شدن سن است.

برای تولید کلاژن بیشتر چه کنیم؟

برای تولید کلاژن بیشتر چه کنیم؟ - کلاژن چیست

تا اینجا متوجه شدیم که کلاژن چیست و با مصرف چه مواد غذایی می‌توان میزان آن را در بدن افزایش داد. حال می‌خواهیم روش‌های جوانسازی پوست را با یکدیگر بررسی کنیم. زمانی که می‌گوییم جوانسازی پوست منظور تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر است. در ادامه چند روش برای جوانسازی پوست را نام می‌بریم.

✔️ آر اف فرکشنال
✔️ پی آر پی
✔️ لیزر فرکشنال
✔️ درماپن
✔️ مزوتراپی
✔️ کربوکسی تراپی
✔️ میکرونیدلینگ
✔️ تزریق ژل‌های هیالورونیک اسید

🌺 مطالعه بیشتر: تیکسل؛ فناوری جدید برای جوانسازی! 🌺

چگونه کلاژن کاهش پیدا می‌کند؟

چگونه کلاژن کاهش پیدا می‌کند؟ - کلاژن چیست

مهم‌ترین عاملی که می‌توان در کاهش کلاژن در بدن نام برد افزای سن است. به همین دلیل با افزایش سن چین و چروک‌های پوست افزایش پیدا می‌کند و پیرتر می‌شود. داشتن استرس زیاد، مصرف سیگار، گرفتن رژیم‌های غذایی غیر استاندارد و نامناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب، مصرف شکر و کربوهیدرات تصفیه شده، ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس، و … از عوامل مهم کاهش کلاژن در بدن هستند.

نتیجه گیری

اکنون که متوجه شدید کلاژن چیست و از مواردی که باعث می‌شود سطح آن در بدن کاهش و افزایش پیدا کند آگاه شدید می‌توانید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، همچنین مواد غذایی کلاژن‌ساز را بیشتر از قبل مصرف کنید. مصرف مکمل‌های کلاژن نیز می‌تواند به افزایش سطح کلاژن در بدن کمک کند. در برخی مطالعات مشاهده شده است که مصرف این نوع مکمل‌ها سبب داشتن پوستی سالم‌تر می‌شوند و عملکرد ماهیچه‌ها را نیز افزایش می‌دهند. همچنین باعث کاهش درد ناشی از آرتروز می‌شوند.

 

 

 

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.