بهترین روش برای ترمیم پوست صورت در کمترین زمان چیست؟

بهترین روش برای ترمیم پوست صورت در کمترین زمان چیست؟

روش های گوناگونی برای ترمیم پوست صورت وجود دارد. روش هایی چون هایفوتراپی، کربوکسی تراپی و یا تزریق بوتاکس. یکی دیگر از این روش ها درمان با پلاسما یا به اصطلاح پلاسماجت می باشد. در این مقاله به صورت کامل ترمیم پوست صورت به کمک پلاسما را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما در کلینیک زیبایی و لیزر موهای زائد دکتر هنرور همراه باشید.

ترمیم پوست صورت به کمک پلاسما

ترمیم پوست صورت به کمک پلاسما

ترمیم پوست با پلاسما یک نوع روش درمانی غیر لیزری است. به این صورت که برای جوان‌سازی پوست و از بین بردن خطوط و چین و چروک‌های صورت و همچنین بهبود رنگدانه‌های پوستی که بر اثر عکسبرداری ایجاد شده، با استفاده از دستگاهی انرژی را به صورت پلاسما به پوست انتقال می‌دهند. دستگاه  اولین تکنولوژی غیر لیزری است که مورد تایید FDA می‌باشد و از نظر بالینی نیز ثابت شده است. این دستگاه با استفاده از انرژی پلاسما، بازسازی سطح و ترمیم پوست را انجام می‌دهد.

نحوه ترمیم پوست صورت با پلاسما چگونه است؟

نحوه ترمیم پوست صورت با پلاسما چگونه است؟

برای درک نحوه بازسازی پوست با پلاسما، دانستن درباره ساختار پوست لازم است. به طور کلی، پوست از ۳ لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. اپیدرم دارای سلول‌های سازنده رنگدانه به نام ملانوسیت است که تنظیم رنگ پوست به عهده دارند. درم از الیاف کلاژن و الاستین تشکیل شده است که باعث طراوت، مقاومت، کشش و انعطاف پذیری پوست می‌شوند.

با افزایش سن، ظاهر و ویژگی‌های پوست تغییر می‌کند. اپیدرم نازک می‌شود پس لکه‌های پوستی بیشتر مشخص می‌شوند و کم کم کلاژن موجود در درم از بین می‌رود و باعث ایجاد خطوط صورت، افتادگی پوست و چین و چروک می‌شود.

بر خلاف سایر روش‌های ترمیم پوست (برای مثال رادیو ترموپلاستی)، در فناوری ترمیم پوست با پلاسما، به جای نور یا فرکانس رادیویی از انرژی دریافت شده از پلاسما استفاده می‌شود. دستگاه از طریق دسته، پالس‌های میلی ثانیه‌ای متشکل از پلاسما بر پایه نیتروژن را به پوست انتقال می‌هد. درون دسته، ژنراتوری با فرکانس بسیار بالا (UHF) وجود دارد که گاز نیتروژن خنثی را برانگیخته و به گاز یونیزه فعال به نام پلاسما تبدیل می‌کند. این انرژی دارای پلاسما توسط یک افشانک (نازل) کوارتز از نوک دسته خارج شده و به سمت پوست حرکت می‌کند. این انرژی واکنشی گرمایشی به وجود می‌اورد که موجب از بین بردن سلول‌های آسیب دیده اپیدرمی و یا تولید کلاژن در زیر پوست می‌شود.

برای دستیابی به نتایج متفاوت، می‌توان این دستگاه را در سطوح مختلف انرژی قرار داد. میزان انرژی در هر پالس بین ۱-۴ ژول است. فعلا سه پروتکل درمانی مطمئن وجود دارد:

PSR1 – انرژی کم (۱-۱.۲ ژول) هر سه هفته یک جلسه
PSR2 – یک پاس با انرژی بالا (۴-۳ ژول) طی یک جلسه درمان
PSR3 – دو پاس با انرژی بالا (۴-۳ ژول) طی یک جلسه درمان

اگرچه همه پروتکل‌ها خطوط ریز، بافت و رنگدانه‌های پوستی را بهبود می‌بخشند اما درمان‌های با انرژی بالا برای سفت شدن پوست / بافت تاثیر بیشتری دارد. روش‌های درمانی با انرژی کم با استفاده از Portrait Express ed به مرور زمان و به تدریج نتیجه می‌دهند و به مدت بسیار کمی برای ریکاوری نیاز دارند. اکثر بیماران می‌‌توانند اولین درمان خود را در اولین جلسه مشاوره انجام دهند و پس از اتمام به انجام کارهای روزمره خود برگردند.

 

بیشتر بخوانید: لیزر بهتر است یا الکترولیز؟معرفی بهترین روش خلاصی از موهای زائد!

ترمیم پوست با پلاسما مناسب چه افرادی است؟

ترمیم پوست با پلاسما مناسب چه افرادی است؟-ترمیم پوست صورت

همانطور که گفتیم مانند بسیاری دیگر از روش ها همچون کربوکسی تراپی و یا میکرونیدلینگ، پلاسما نیز یک روش جوانسازی است. هدف از ترمیم پوست با پلاسما جوان‌سازی پوست از طریق رفع خطوط صورت و چین و چروک و بهبود رنگدانه‌های پوست است. انجام این کار در شرایط زیر موثر است.

  • لک و تغییر رنگ پوست
  • افتادگی غبغب
  • شل شدن پوست
  • خطوط اطراف بینی و دهان
  • چین و چروک اطراف بینی و دهان.

روش کار چگونه است؟

در ادامه طرح کلی از روش ترمیم با پلاسما را توضیح می‌دهیم.

بررسی و آماده سازی قبل از درمان

بررسی و آماده سازی قبل از درمان-ترمیم پوست صورت

با بیمار درباره نوحی و اهداف درمان صحبت کنید.
در صورت نیاز قبل از درمان عکس بگیرید.
برای درمان با PSR1،یک ساعت قبل از شروع درمان از کرم بی حسی موضعی استفاده کنید. برای درمان PSR2 و PSR3 لازم است از ترکیبی از مسکن‌های استنشاقی و کرم بی حسی موضعی قوی استفاده کنید.

استفاده از دستگاه PSR

استفاده از دستگاه PSR-ترمیم پوست صورت

میزان انرژی جذب شده تحت تاثیر هیدراتاسیون اپیدرم قرار دارد. پوست خشک انرژی بیشتری جذب می‌کند. از این رو قبل از استفاده از دستگاه، روی ناحیه تحت درمان با گاز پانسمان کرم بی حسی قرار می‌دهند.
هنگام انتقال پالس‌های انرژی پلاسما نوک افشانک باید حدود ۵ میلیمتر از سطح پوست فاصله داشته باشد.
اگر درمان با PSR1 انجام شود زمان آن کمتر از ۱۵ دقیقه است اما اگر درمان با انرژی بالا PSR3 انجام شود، از آنجا که به دو پاس نیاز دارد حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.
به دلیل استفاده از کرم بی حسی موضعی و بی حسی استنشاقی، این روش تقریبا بدون درد است. فقط ممکن است گرمای موضعی احساس شود.

بعد از درمان و ریکاوری

بعد از درمان و ریکاوری-ترمیم پوست صورت

درمان با انرژی کم PSR1 باعث ایجاد قرمزی خفیف پوست می‌شود که ۲-۳ روز ادامه دارد. از آنجا که پوست جدید یا پوست مرده در حال جایگزینی هستند، پوست برخی افراد ممکن است پوسته پوسته شود.
درمان با انرژی بالاتر PSR باعث قرمزی خفیف تا متوسط پوست و سپس به رنگ قهوه‌ایی تغییر می‌کند و در نهایت پوسته پوسته می‌شود و می‌ریزد. این اتفاق در طی ۱۰-۵ روز بعد از درمان رخ می‌دهد. به بیماران توصیه می‌شود که پوست را جدا نکنند.
توصیه می‌شود که برای محافظت از ناحیه درمان، در دوران ریکاوری و چند ماه بعد از درمان، از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده با SPF 50 استفاده شود. همچنین باید لباس‌ها و کلاه‌های محافظ نیز استفاده نمایید.
معمولا نتایج فوری هستند. طبق تحقیقات بالینی بهبود حداقل یک سال پس از درمان ادامه دارد.

 

بیشتر بخوانید: آر اف چیست؟ هر آنچه لازم است درباره آر اف بدانید!

عوارض جانبی آن چیست؟

عوارض جانبی آن چیست؟-ترمیم پوست صورت

اغلب بیماران ترمیم پوست با پلاسما (به خصوص درمان‌هایی با انرژی کم) را بدون درد و ایجاد حساسیت انجام می‌دهند. پس از اتمام درمان خیلی زود می‌توان اصلاح یا آرایش کرد. در بیشتر موارد، با توجه به شرایط پوستی و درمانی بیماران، این امکان وجود دارد که آنها پس از درمان یا روز بعد از درمان به سر کار برگردند.

تا کنون هیچ عوارض جانبی شدیدی گزارش نشده است. برخی از عوارض جانبی احتمالی (مخصوصا پس از درمان با انرژی بالاتر) عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن شدید و کبره بستن پوست
  • ایجاد قرمزی و التهاب پوست تا یک هفته بعد از درمان. این عارضه را می‌توان با قرار دادن یک بسته یخ در فواصل زمانی ۱۰ دقیقه‌ای در ۲۴ ساعت اول کاهش داد. اگر بیماران PSR3 را با دو پاس انجام دهند، قرمزی تا ۶-۸ هفته پس از درمان باقی می‌ماند.
  • لکه پوستی موقت

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *