مو و سلامت بدن

, ,
مو و سلامت بدن

مو و سلامت بدن

آیا اگر موی داریم که سلامتیش را از دست داده است نشانی از  وجود بیماری در ما می باشد ؟

آیا می تواند موی سر درباره سلامتی فرد چیزی بگوید ؟  برای پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم گاهی قرار گرفتن انسان ها در موقعیت های مختلف (مانند مواجه شدن با برخی بیماری ها یا مشکلات روحی یا کمبود یک ریز مغذی در بدن) یا مصرف نمودن دارو موجب می شود تا در بدن افراد تاثیر بگذارد این احتمال وجود دارد که این تاثیرات در موهای شما هم پدید آیند . اما در شرایط عادی تنها کافی است شما از پوست و مو خود بهتر مراقبت نمایید .

نکات مهم  مو و سلامت بدن

شوره و پوسته هیچ خطری برای سلامتی شما نداشته است !!!!
شوره سر مسری نمی باشد . در این قسمت مهم است که بدانید چگونه به شوره سر مبتلا شده اید . هنوز هم پزشکان درباره این موضوع به قطعیت نرسیده اند اما در مورد این موضوع یک نظریه ارائه کرده اند طبق این نظریه گفته شده است که ممکن است شوره سر به دلیل رشد بی از حد قارچ ها بوده باشد .

فاکتور های دیگری هم هستند که ممکن است موجب شوره سر شوند مانند : پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، هوای خشک، و داشتن اگزما یا پسوریازیس. اگر چه ظاهر شوره سر موجب می شود تا شما احساس نارضایتی داشته باشید و همواره برای حضور در مراکز عمومی اذیت شوید ولی باید بدانید شوره سر هیچ گونه سلامتی شما را به خطر نمی اندازد .

برای درمان شوره سر چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

مو و سلامت بدن: اگر قصد دارید شوره سر را کاهش دهید و موجب کم شدن میزان تجمع سلولهای مرده پوست شوید باید به شما بگوییم که در روز یک بار از شامپوی ضد شوره استفاده کنید و اجازه دهید این شامپو به مدت 5 دقیقه بر روی پوست شما بماند  . لازم است شما شامپوهای ضد شوره متفاوتی را امتحان نمایید تا متوجه شوید کدام شامپو اثر بیشتری بر روی شوره سر شما می گزارد . اینگونه می توانید شامپوی با اثر بخشی زیادتری را برای خودتان پیدا کنید اگر این راه کار ها امتحان کردید ولی به جوابی نرسیدید حتما باید با پزشک مشورت نمایید و علت را جویا شوید .

شوره سر زرد رنگ

مو و سلامت بدن: این امکان وجود دارد در صورتی که شوره سر شما چرب و زرد رنگ می باشد شما به درماتیت سبورئیک یا درماتیت شوره ای دچار شده باشید. درماتیت سبورئیک به عنوان  یک بیماری التهابی معروف است  که این امکان را داشته است تا  در بخش هایی از بدن مثل  پوست سر و صورت که در آنجا غدد چربی زیاد وجود دارد ایجاد شود . اینگونه تصور می شود که زمانی که درماتیک سبورئیک ایجاد می شود به برخی از عامل ها مانند قارچ ها و هورمون ها و حتی به برخی مشکلات عصبی مرتبط است و برای درمان آن باید مثل شوره عادی سر عمل کرد و از شامپوهای ضد شوره ای استفاده کرد . اگر میزان آن شدید تر باشد ممکن است به تجویز داروهای استروئیدی و یا ضد قارچ نیاز داشته باشیم .

آیا فکر می کنید موهای شما زیادی از حد می ریزد ؟

مو و سلامت بدن: برخی از کارشناسان یک اندازه گیری را معرفی نموده اند که البته زیاد هم میزان آن دقیق نیست ، اگر روزانه شما ۱۰۰ تار مو یا بیشتر در روز آن ها از دست می دهید جایی نگرانی نیست . این رویداد نشانه آن نیست که شما در حال کچل شدن هستید زیرا در همان لحظه چیزی حدود ۹۰ درصد از صدهزار فولیکول یا پیاز مو در حال تولید مو می باشند . ۱۰ درصد بقیه در فاز استراحت یا تلوژن بسر می برند که این میزان در زمان 2 تا 3 طول می کشد تا موها بریزند و سپس به واسه یک موی جدید جایگزین می شوند و چرخه رشد مو شروع می شود .

چه عواملی موجب  ایجاد تلوژن افلوویوم می شود ؟

مو و سلامت بدن: اگر به بدن شما یک شوک مثل جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم غذایی سخت، استرس های شدید و مشکلات تیروئیدی وارد شود ممکن است موجب شود تا پیاز مو به فاز استراحت یا تلوژن برود . 2 ماه پس از این موضوع شما متوجه خواهید شد که موهای شما نازک شده اند یا در حال ریخته شدن هستند که به این وضعیت تلوژن افلوویوم گفته می شود گاهی از این موضوع با عنوان مو در مشت نیز یاد می شود . در اکثر افراد به این صورت است که موها پس از مدتی دوباره شروع به رشد می کنند.

حمله به پیازهای مو

مو و سلامت بدن: سیستم ایمنی بدن شما  در کچلی موضعی به اشتباه به پیاز یا فولیکول های مو حمله خواهد کرد  و همین عمل موجب می شود تا ریزش مو اتفاق بیوفتد این عمل خیلی ناگهانی رخ می دهد . در بسیاری افراد مشاهده شده است که در یک یا دو منطقه تاسی به وجود اما این نیز ممکن است که در برخی افراد ریزش مو در تمامی بدن رخ بدهد .ما نمی توانیم کچلی را یک موضوع تهدید کننده یا یک مشکل موضعی مسری بدانیم اما این امکان وجود دارد که این موضوع از لحاظ روحی و روانی برای شما سخت باشد . این امکان وجود دارد که مجدد به خودی خود رشد نماید اما می توانید از روش های درمانی استفاده کنید تا این روند را سرعت ببخشید ، متاسفانه بعضی از افراد بارها و بارها این کچلی موضعی را تجربه می کنند .

۹۰ درصد ریزش مو در آقایان ژنتیکی است

مو و سلامت بدن: ممکن است شما تحت تاثیر خانواده پدری باشد یا مادریتان ، باید بدانید که ریزش مو یک بیماری ارثی می باشد  اگر شما به پدربزرگ مادری تان نگاهی بیندازید می توانید در مورد آینده موهایتان اطلاعاتی را کسب کنید .  ریزش مو در مردان از شقیقه ها شروع خواهد شد  و بدین ترتیب  تاج سر را در بر خواهد گرفت  و در اطراف سر  الگویی نعل اسبی شکل را ایجاد می نماید . داروهای وجود دارد که می توانند موجب کم شدن میزان ریزش مو شوند  شامل :  Rogaine (ماینوکسیدیل) و پروپشیا (فیناستراید).

الگوی طاسی در زنان

مو و سلامت بدن: ریزش مو در زنان را می توانیم به تعبیر دیگری با نازک شدن مو در تمام قسمت ها بدانیم در صورتی که  این رویکرد بیشتر در بالا و جلوی سر اتفاق می افتد  . زنان ها برخلاف مردها کمتر دچار عارضه تاسی می شوند و این عارضه بیشتر در آقایان مشاهده می شود   . عده ای عقیده دارند که موی بلند موجب می شود تا به ریشه مو فشار وارد شود ولی این موضوع تنها می تواند بر حالت آویزان و لخت بودن مو تاثیر بگذارد .  دقت کنید که شامپو کردن نیز نمی تواند علل ریزش مو باشد تنها ریزش موهایی که در حال ریختن هستند را آسانتر می نماید . این امکان وجود دارد که ماینوکسیدیل به رشد مو کمک کند و از نازک شدن آنها هم  جلوگیری نماید .

از آسیب موهای خود در برابر خورشید جلوگیری کنید

مو و سلامت بدن: آفتاب زیادی موجب می شود تاموهای شما حالتی خشک و شکننده به خود بگیرند و به آسانی موجب می شود تا موهای شما خورد شود ، اگر از دسته افرادی هستید که موهای نازکی دارید بهتر است زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید زیرا موجب می شود تا پوست سر شما هم حالت آفتاب سوختگی به خود بگیرد .
به شما توصیه می شود که از محصولات مراقبت از مویی که حاوی ضد آفتاب می باشند نیز استفاده کنید استفاده از این محصولات موجب می شود تا حدودی از موهای شما حفاظت کند شاید برای شما سخت باشد که تمام موهایتان را بصورت یکنواخت به این محصولات آغشته کنید . به همین دلیل اگر شغل شما به گونه ای است که باید زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید لازم است که از یک پوشش یا کلاه برای حفاظت از موهایتان استفاده کنید .

ریز مغذی های کلیدی و ضروری

مو و سلامت بدن: آیا یک رژیم غذایی می تواند موجب آسیب به موهای شما شود ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر میزان این رژیم شدید باشد موجب آسیب خواهد شد . اگر قصد دارید به خوبی از موهای خود حفاظت کنید باید بدانید که موها برای سالم ماندن به پروتئین و آهن نیاز داشته اند و همچنین در کنار این موارد باید مقداری اسید چرب امگا ۳، روی، ویتامین   Aدر نظر داشته باشید ، البته دقت داشته باشید نیازی نیست مقدار این موارد زیاد باشد . در رژیم های غذایی که میزان کالری در آن کم است مقدار زیر مغذی در آنها کم است و به همین خاطر این رژیم موجب می شود تا رشد مو توقف کند یا موها ضعیف شده اند .

اگر کمبود مواد غذایی به مقدار زیادی باشد مثل افرادی که از اختلالات خوردن رنج می برند، ممکن است این موضوع موجب از دست دادن مو و در نهایت موجب ریزش مو شود .

رژیم غذایی سالم برای  داشتن مو و قلب سالم!

مو و سلامت بدن: اگر شما هم در وعده های غذایی خود گردو و ماهی سالم مصرف کنید می توانید امگا ۳ را برای بدن خود به میزان کافی فراهم کنید  البته می توانید اسفناج و هویج به خاطر دربرداشتن ویتامین A و آجیل به خاطر سلنیوم آن و صدف و بادوم هندی بخاطر روی مصرف کنید اگر این مواد را به موقع و به اندازه مصرف کنید می توانید موی سالم داشته باشید . البته فراموش نکنید که لبنیات کم چرب، غلات کامل و سبزیجات را هم در این لیست غذایی مصرف نمایید . اگر شما هم این مواد غذایی را به ترتیب مصرف کنید هم می توانید به سلامت قلبتان کمک کنید و هم موی سالم و زیبا داشته باشید .

سفید شدن زودرس موها ژنتیکی می باشد

مو و سلامت بدن: شاید دیده باشید که افرادی با سن کم دارای مو سفید زیاد هستن این موضوع اصلا ارتباطی با سن شما نداشته است . در صورتی که این امکان وجود دارد به سن 40 ساله نرسیده باشید و دانه های موی سفید در سرتان زیاد شده باشد باید دقت کنید که این موضوع به سابقه خانوادگی شما بر می گردد . اگر موی شما حالت خاکستری به خود گرفته باشد در واقعه نشان دهنده ضعف سلامتی نمی باشد  بلکه ممکن است کم خونی، مشکلات مربوط به تیروئید، کمبود ویتامین B12 و بیماری برص یا ویتیلیگو موجب شود تا موها زودتر سفید تر شوند . گاهی ممکن است موهای سفید خودتان را رنگ کنید ولی دقت کنید که ممکن است عده ای به مواد شیمیایی حساس باشند و رنگ کردن مو موجب شود تا پوست سرشان دچار سوزش و خارش شود  .

ریزش مو ناشی از کشش پوست سر

مو و سلامت بدن: اگر از دسته افرادی هستید که موهای خود را مانند دم اسبی یا انواع بافت مو می بندید باید توجه داشته باشید که این مورد ممکن است تا به  فولیکول یا پیاز  موهای شما آسیب وارد شود  که این مورد هم باعث ریزش مو و هم باعث شکسته شدن موها شود . گاهی اوقات ممکن است که اضافه کردن مو یا اکستنشن مو موجب شود تا کچلی ناشی از کشش رخ دهد زیرا این عمل موجب اضافه شدن وزن به موهای سر خواهد شد . اما می توانید با عوض کردن مدل مویتان به رشد مجدد موهای خود کمک کنید . فراموش نکنید که بستن و کشیدن محکم و دایمی موها در دراز مدت موجب می شود که موهایتان را برای همیشه از دست بدهید .

دستکاری نمودن بیش از اندازه موها

مو و سلامت بدن: اگر دوست ندارید که موهایتان آسیب ببیند می توانید از انجام بیش از حد اتو مو، رنگ کردن و دکلره کردن موها و حتی برس کشیدن مو بپرهیزید زیرا این موارد موجب می شود تا به لایه بیرونی موها (کوتیکول)  آسیب وارد شود  .  اگر لایه بیرونی موها از بین برود موجب می شود که هسته داخلی آن پیدا شود این کار سبب می شود تا موهای شما خشک شوند و در نهایت سبب از دست رفتن درخشندگی مو خواهد شد . این موضوع نمی تواند موجب آسیب رسانی مو بصورت دائمی شود ولی اگر این کارها تداوم پیدا کند می تواند تا جایی پیش رود که تنها مجبور به کوتاه کردن مو باشید و مجددا از نو آغاز کنید . اگر می خواهید که موهایتان کمتر آسیب ببنید به شما توصیه می کنیم کمتر آنها را دستگاری کنید تا به سلامت بیشتری در مورد مو برسید .

اثر جانبی که بعضی داروها به همراه دارند

مو و سلامت بدن: داروهای زیادی هستند که می توانند بر سلامت تاثیر بگذارند مانند داروهای ضد لخته شدن خون ، داروهای کاهنده کلسترول، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای یائسگی، داروهای ضد بارداری و آنتی بیوتیک . معمولا افراد پس از اینکه این داروها را مصرف نکردند موهایشان دوباره رشد می کند اما این موضوع برای همه افراد قطعی نخواهد بود .

ماساژ پوست سر

مو و سلامت بدن: نمی توانیم بگوییم ماساژ پوست موجب می شود تا ریزش مو کم شود زیرا هیچ گونه شواهدی در این خصوص یافت نشده است و حتی نمی توانیم بگوییم موجب بهبودی مو می شود .  مزیت ماساژ این است که موجب می شود فرد استرس کمتری داشته باشد و همچنین ریلکس تر شود . پوست سر انسان ها از از پایانه های عصبی پوشیده شده است که آن را به شدت نسبت به لمس حساس نموده است . مالش پوست سر می تواند به آزاد شدن تنش ها کمک کند . ماساژ همچنین ترشح هورمون هایی که در فرد احساس خوب ایجاد می کنند مثل  دوپامین و سروتونین را تحریک خواهد نمود .

آنالیز مو امکانپذیر نیست

مو و سلامت بدن : عده ای از شرکت ها هستند که می گویند می توانند با بررسی نمودن تارهای مو به مشکلات مربوط به سلامتی و همچنین کمبود ویتامین ها بپردازند . اما باید بگوییم اگر چه می توانیم با بررسی نمودن مو به اثرات برخی از سموم مانند سرب و یا آرسنیک دست پیدا کرد ولی در نهایت این نتایج  می تواند یافته های متناقضی را در برگیرد . موارد متفاوتی از شامپوهایی که استفاده می کنید تا آلودگی ها و … همگی می توانند بر روی  این نتیج تاثیر بگذارند .

مقالات بیشتر در وب سایت لیزر مو و کلینیک زیبای دکتر هنرور

 

کلینیک دکتر هنرور خدمات زیبایی پوست ارائه می کند.

هایفوتراپی، تزریق بوتاکس، میکرودرم آبریژن , میکرونیدلینگمزوتراپی , لیزر کیوسوییچ، پلاسماجت , پاکسازی پوست ،آر اف فرکشنال، کربوکسی تراپی و …

برای مشاوره پزشکی و هماهنگی برای مراجعه حضوری با ما تماس بگیرید

٠٢١٦٦٥٦١٦٨٧     –     ٠٩٣٥٩٠٩٠٩٨١

تلگرام کلینیک زیبایی دکتر هنرور

به کانال ما در تلگرام بپیوندید

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *