مراقبت پوست خشک؛ چه نکاتی باید بدانیم؟

,
مراقبت پوست خشک؛ چه نکاتی باید بدانیم؟

مراقبت پوست خشک از این نظر اهمیت دارد که این تیپ پوستی بسیار مستعد ایجاد چین و چروک می باشد .

پوست‌ خشک، نازک و ظریفند و اپیدرم در این نوع پوست بسیار نازک و ترشح غددچربی کم است و پوست کم‌چرب و حساس است و قابلیت تحریک‌ناپذیری دارد ، در بعضی موارد عروق خونی آن مشخص است. مقدار منافذ پوست‌های خشک بسیار کم است و گاهی هیچ منفذی را برروی آن نمی‌توانید مشاهده کنید. معمولا در این افراد بعد از شستن صورت، کشیدگی پوست مخصوصا بر روی گونه‌ها حس می‌شود.

مستعد چین و چروک است

گفتیم که مراقبت پوست خشک بسیار اهمیت دارد. به علت شکنندگی و حساسیت زیاد پوست خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لب‌ها تشکیل می‌شود که اگر به آنها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک خواهند شد. این خطوط معمولا ابتدا در گوشه بالایی چشم‌ها، دو طرف بینی و دهان و بعد روی پیشانی و میان ابروها ظاهر می‌شوند؛ در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌ها می‌توانند در بدن سبب خستگی پوست شوند.

🌺 همچنین بخوانید: مراقبت پوست چرب و بررسی نکات کلیدی آن! 🌺

مراقبت‌های اولیه

روش های بسیاری برای مراقبت از پوست خشک یا چرب و یا معمولی وجود دارد. مواردی چون پاکسازی پوست برای مراقبت و مواردی چون هایفوتراپی، مزوتراپی و … برای جوانسازی و زیبایی کاربرد دارد. برای مراقبت از پوست خشک نیز باید نکاتی را رعایت کنیم. از مواد بسیار ملایمی برای شست‌وشوی این نوع پوست‌ها باید استفاده کرد و باید دائما پوست با مواد مرطوب‌کننده مرطوب شود. البته کرم‌های خیلی چرب هم مناسب نیستند، زیرا چربی زیاد باعث تحریک غددچربی و تنبلی آنها در ترشح چربی می‌شوند. پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما مزیت آن، این است که مستعد جوش زدن نیست. پوست خشک نسبت به تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و هوای سرد حساس است، بنابراین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب هنگام خروج از منزل برای افرادی که پوست خشکی دارند، الزامی است.

استفاده از بخور

بخور گیاهی، تمیزکننده عمیق پوست است و دانه‌های سرسیاه را از بین می‌برد و در اثر تعرق بیشتر، سموم بیشتری دفع می‌شود و گردش خون زیر پوست تسریع و رطوبت پوست افزایش پیدا می‌کند و باعث طراوت و زیبایی پوست می‌شود. موهای سر را توسط روسری به‌طور کامل بپوشانید، سپس صورتتان را بشوئید. در ظرف فلزی تمیزی ۲ قاشق غذاخوری گیاهان خشک مثل جعفری، ختمی، گل‌گاوزبان، ترشک، بنفشه فرنگی، خرفه و بنفشه را بریزید و روی آن آب‌جوش بریزید و بهم بزنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، می‌توانید از مخلوط چند نوع از این گیاهان استفاده کنید، زیرا این گیاهان مخصوص پوست‌های خشک هستند، سپس حوله بزرگی را روی سر انداخته و در حالیکه چشمان خود را بسته‌اید، سر را روی بخار ناشی از ظرف بگیرید. این حالت را در حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید تا بخار روی پوست صورت شما اثر بگذارد.

🌺 مطالعه بیشتر: بهترین روش بخور دادن با تاثیرات فوق العاده! 🌺

نکته: اگر پوست ظریف و حساسی دارید، صورت خود را حدود ۴۵ سانتی‌متری بخار نگاه دارید و مدت زمان آن را به ۱۰ دقیقه کاهش دهید؛ پس از اتمام بخور، محلول باقیمانده در ظرف را صاف کرده و صورت را با آن شست‌وشو دهید؛ هنگام شست‌وشو، صورت را با دست ماساژ دهید.

پس از اتمام کار، صورت را با آب سرد بشوئید تا منافذ آن جمع شود و پس از خشک کردن ملایم پوست، نصف قاشق چایخوری روغن حاوی ویتامین E یا هر کرم تقویتی و ویتامینه را روی پوست ماساژ دهید، سپس اگر بر روی پوست هرگونه دانه سرسیاه یا سفیدی وجود دارد، بافشار آرام دست، آن را خارج کنید. پس از شست‌وشو می‌توانید از محلول‌های تونیک جمع‌کننده – خیار رنده شده یا آب کدوی رقیق شده یا گلاب – نیز استفاده کنید.

ماسک تخم‌مرغ

مواد لازم

تخم‌مرغ ۱ عدد
روغن آفتابگردان یا نارگیل ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سیب ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

زرده تخم‌مرغ را بهم بزنید و کم‌کم روغن را به آن اضافه کنید و آنقدر مخلوط را بهم بزنید تا حالت یکدستی پیدا کند، سپس سرکه را به آن اضافه کنید و باز هم بهم بزنید تا مخلوط حالت خمیری شکل پیدا کند. روی تخت دراز بکشید و مخلوط خمیری شکل را روی صورت خود به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید، سپس ماسک را با پنبه پاک کنید و با آب ولرم بشوئید. بهتر است بعد از شست‌وشو از یک کرم مرطوب‌کننده تقویتی استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *