خارش پوست

با خارش پوست چه کنیم ؟ خارش پوست گاهی برای عده ای پیش می آید و این افراد بسیار از این وضع ناراضی هستند  و فرد باید مداوم پوست خود را بخاراند . این موضوع به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که فرد از این وضع شکایت دارد . گاهی اینقد این موضوع شدت می گیرد که افراد خواب راحت را از دست می دهند و فرد زمانی که پوست خود را می خاراند موجب میشود که جای خارش ها نیز زخم گردد .  برخی از مبتلایان برای رفع این مشکل به سدر، گل سرشور و از این قبیل مواد روی می آورند.

اگر به علت های این موضوع توجه کنیم متوجه می شویم که علت های مختلفی داشته است که برخی مربوط به مشکلات پوستی و برخی مربوط به بیماریهای عمومی است . اگر شما هم از جمله افرادی بودید که با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اید از این موضوع تجربه تلخی دارید اگر هم این مشکلات را نداشتید به دقت مطالب را مطالعه کنید شاید روزی این مطالب بکار شما بیاید .

اگر شخصی برای خارش به پزشک مراجعه کند ، باید اول معاینه شود و بعد از آن آزمایشی های کاملی را باید انجام دهد تا علل این مشکل را پزشک بدست بیاورد البته پزشکان در ذهن خود علل های مختلفی برای خارش را در نظر داشته اند .

خارش ممکن است برای رد بیماری هایی مثل هپاتیت C، بیماری های انسدادی کبد، نارسایی کلیه، کم کاری یا پرکاری تیرویید، کم خونی فقرآهن، پرخونی، برخی سرطان های خون مثل لوسمی و لنفوم (به خصوص لنفوم هوچکین)، میلوما، سرطان های داخلی، انگل های روده ای، ام اس، ایدز و برخی بیماری های اعصاب و روان باشد که پزشک باید از این موارد آگاهی لازم را داشته باشد و بتواند تصمیم درستی در مواجعه با این گونه بیمارها بگیرد .

بیمار می تواند شرح صحیح و کاملی از خود را به پزشک بدهد با این کار موجب می شود تا پزشک تشخیص بهتری را در این خصوص انجام دهد . به عنوان مثال دیابت یکی از علل های خارش است اما برخی افراد اغلب با دیابت دچار این مشکل نمی شوند .

● نامگذاری بیماری های خارش پوست

خارش ها می توانند بر پایه نوع بیماری که ایجاد می شوند متفاوت باشند . خارش کلیوی، خارش صفراوی، خارش ناشی از بیماری های خونی، خارش بیماری های غدد درون ریز، خارش در ارتباط با بدخیمی ها و خارش بدون علت عمومی.

خارش بیماری کلیوی :

این نوع خارش عموما به علت نارسایی مزمن کلیه رخ می دهد . در این نوع بیماری به دلیل بالا رفتن یون هایی مثل کلسیم، منیزیم و فسفات موجب بروز خارش در این بیماری می گردد .

خارش ناشی از بیماری های صفراوی:

این نوع خارش در جریان صفرا رخ می دهد . اگر بخواهیم دلیل اصلی این نوع خارش را بیان کنیم باید بگوییم که بروز خارش، رسوب نمک صفراوی می باشد . اما امروزه این علت را دلیل بر خارش نمی دانند بلکه می گویند دلیل این نوع خارش را نمک صفراوی هیستامین و اپیوییدهای سرم است .

خارش با منشأ مشکلات خونی:

عده ای هستند که با مشکلات خونی مواجه هستند این افراد نیز ممکن است خارش را تجربه کنند . آهن به عنوان یکی از عوامل حیاتی است که در واکنش های آنزیمی موثر می باشد . با اینکه کمبود آن به عنوان دلیل خارش ثابت نشده است ولی می تواند در بسیاری از مسیرهای متابولیک نقش داشته باشد .

خارش با منشأ غدد درون ریز:

بیماری های غدد درون ریز نیز وجود دارند که می توانند خارش را ایجاد کنند این نوع بیمارها را در ادامه برای شما بیان کرده ایم :
1.    هیپرتیروییدیسم یا پرکاری تیرویید (بالا رفتن میزان  هورمون های تیرویید موجب می شود تا  کینین ها فعال شوند و در نهایت سبب بروز خارش می شود ).
2.    هیپوتیروییدیسم یا کم کاری تیرویید ( یکی از دیگر عوامل خارش خشکی پوست است ) .
3.    دیابت ( در این نوع بیماری خارشی ثابت نشده ولی ممکن است عواملی مانند غیرطبیعی بودن متابولیک، اختلالات اتونوم و نوروپاتی(درگیری اعصاب) از جمله عوامل خارش باشد ) .

خارش های بدخیم :

گاه ممکن است خارش های ایجاد شود که دیگر خوش خیم نباشد و جز خارش های بدخیم به شمار بیاید .
این نوع خارش ها به علت آزاد شدن توکسین ها و سیستم ایمنی رخ می دهد . معمولا بیمارانی که به بیماری هوچکین و نشانگان کارسینویید مبتلا هستند با خارش های روبرو هستند که شدت خارش در آنها زیاد است .

یکی دیگر از بیماری های که خارش را به دنبال دارند بیماری های داخلی می باشند مثلا می توانیم به بیماری پرخونی به نام «پلی سیتمی ورا» اشاره کنیم در این نوع بیماری افرادی که به آن مبتلا هستند (بیشتر از یک سوم )  با مشکل خارش مواج می شوند . این گونه افراد زمانی پس از پایان حمام یا تغییرات حرارت بدن دچار این نوع خارش می شوند . هم اکنون نمی توانیم علتی واضح برای این بیماری بیان کنیم ولی آسپرین به عنوان تخفیف دهنده در این نوع خارش محسوب می شود .

در این قسمت باید به بیماری های پوستی زیادی اشاره کنیم که افرادی که دچار این نوع بیماری ها نیز می شوند همواره از خارش رنج می برند مثلا اگزمای سرشتی، گال و درماتیت هرپسی فرم از جمله این بیماری ها هستند .

● چه عواملی موجب تشدید خارش پوست می گردد :

– خارش ها با با بالا رفتن میزان استرس ، گرما و ترس ، شدت می یابند .
-خارش ها در زمان شب هنگامی که فرد فعالیت و کار روزانه خود را اتمام می هد ، افزایش می یابند .

نواحی مستعد خارش  کانال گوش خارجی، سوراخ بینی و ناحیه اطراف مقعد و ناحیه تناسلی می باشند .
گاه ممکن است خارش ریشه عصبی نیز داشته باشد .  برخی خارش ها در حیطه بیماری های پوست و مو با مسایل روحی و روانی در ارتباط هستند  و به همین خاطر است که به این نوع بیماری ها  درماتیت های عصبی (نورودرماتیت) گفته می شود .
در این نوع بیماری فرد تمایل دارد تا دارد که این نواحی را بخاراند و بعد از خاراندن از آن لذت می برد .
با سیکل معیوب خارش و خاراندن، پوست شبیه پسوریازیس می گردد  . در این نوع درمان باید حتما به مسائل روحی فرد توجه گردد زیرا مسائل موضعی به تنهایی نمی توانند تاثیر پذیر باشد .

علت اصلی خارش  در برخی موارد مثل کهیر، ماده هیستامین می باشد ، کهیر از جمله بیماری های است که در اثر مصرف دارو یا یک غذای خاص یا برخی عفونت ها حاصل می شود . البته نباید فراموش کرد علت های مختلفی برای آن وجود دارد به عنوان مثال نور آفتاب، تماس با آب، تماس با سرما یا ارتعاش باعث کهیر زدن شود .

●  چگونه خارش پوست را درمان نماییم:

اگر قصد دارید بصورت جدی خارش را درمان کنید باید بدانید که علت اصلی خارش چیست و اگر این علت را پیدا کردید به راحتی می توانید آن را درمان کنید ولی اگر علت را پیدا نکردید درمان سخت می شود . می توانید از اقداماتی مانند خنک نگه داشتن محیط و پرهیز از حمام داغ و لباس پشمی برای کم نمودن میزان تخفیف کمک بگیرید .

یکی دیگر از عوامل خارش ، خشکی پوست باشد که بیماران نیز از خشکی پوست رنج می برند و می توانند پوست خود را چرب  و مرطوب کنند تا خارش در آن ها کمتر شود . با بالا رفتن سن افراد ممکن است خارش نیز شدت بگیرد ولی می توانند به عنوان یک روش پیشگیرانه از شوینده های مناسب و کرم مرطوب استفاده کنند ، و همچنین از حمامی های پی در پی که موجب خارش می شود جلوگیری نمایند .

برخی داروهای هستند مثل بی حس کننده های موضعی (کرم لیدوکایین، ژل نیزوکایین)، محلول های موضعی حاوی کامفور یا مفتول و کورتون موضعی ، آنتی هیستامین های موضعی (مثل کرم داکسپین)  و در مواقعی که علت خارش التهاب می باشد ( مانند اگزما ها ) ، می تواند موجب کم نمودن خارش موضعی شوند . البته این نکته را نباید فراموش کنیم که همه داروهای موضعی ممکن است  آلرژی و حساسیت را به دنبال داشته باشد و موجب زیاد تر شدن خارش شوند . ما در این قسمت به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید از دارو ها استفاده کنید حتما داروها را نیز نظر پزشک  و به دستور او مصرف کنید تا از این مشکلات رها شوید و دچار این گونه مشکلات نشوید .

جهت اطلاعات بیشتر از خدمات پوستی مثل هایفوتراپی و یا لیرز مو با کلینیک زیبایی دکتر هنرور در تماس باشید.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.