دلایل ریزش مو در زنان و دختران

دلایل ریزش مو در زنان و دختران : شاید برای نیز سوال باشد که چگونه می توانیم از ریزش مو در دختران و زنان جلوگیری کنیم اما در ابتدای این موضوع باید برای شما بگوییم که دست یابی به بهترین راه حل تنها با شناسایی دقیق علت همراه خواهدبود .

اگر می خواهید بهترین راه حل را برای دلایل ریزش مو در زنان و دختران خودتان را به دست بیاورید ( در صورتی که با مشکل ریزش مو مواجه هستید ) می توانید یک تست خون انجام دهید تا به واسطه این تست میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص مشخص گردد .

دلایل ریزش مو در زنان و دختران

در این دوره افراد بسیاری هستند که با ریزش مو درگیر می باشند و بسیاری زنان می باشند که همواره از این موضوع احساس نارضایتی داشته اند . این موضوع یکی از موضوعات مهم در زنان است اما در بسیاری موارد نادیده گرفته شده است . ما به شما توصیه می کنیم در ابتدا راه حل های این موضوع را شناسایی کنید . در ادامه مختصری در مورد فاکتورهای ریزش مو برای شما بیان کرده ایم .

۱- کمبود آهن:

اگر شما فردی باشید که دچار کمبود آهن است ممکن است موهای شما ریزش پیدا کند ،  اما توصیه ما در این قسمت این است که هیچ گاه قرصی را سر زه خود مصرف نکنید و حتی برای مصرف مکمل های آهن نیز با پزشک خود مشورت کنید . وجود آهن زیاد در بدن گاه مشکل ساز می شود .

۲- اختلالات غده تیروئید:

ریزش مو  ممکن است در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید اتفاق بیوفتد .

۳- کاهش مقدار استروژن:

دلایل ریزش مو در زنان و دختران : در دوران یائسگی و بعد از آن  خیلی از زنان ، ریزش مو را تجربه می کنند . هنگامی که میزان ترشح استروژن در بدن کم می شود . سایر تغییرات هورمونی نیز موجب ریزش مو خواهد شد به عنوان مثال می توانیم به  تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی اشاره کنیم .

۴- تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

گاه مادرانی را می بینیم که پس از متولد شدن فرزندان خود تا 6 ماه بعد نیز ریزش مو دارند و بسیار از به وجود آمدن این مشکل ناراحت هستند در واقع این مشکل تا زمانی می باشد که  مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال برسد . اگر بخواهیم این موضوع را جوری دیگر بیان کنیم باید بگوییم در واقع چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو می باشد .  (نسبت به دوره حاملگی که در اثر مقدار زیاد هورمون ریزش مو از حد نورمال کمتر می شود )

telogen efflovium)-5 تلوژن افلووین)

 دلایل ریزش مو در زنان و دختران:  از این اصطلاح زمانی استفاده می شود که ریزش مو بصورت ناگهانی یا به صورت موقت اتفاق بیوفتد این علل ناگهانی ممکن است به علت یه جراحی یا یک استرس باشد و میانگین آن برای بیمار تا 2 ماه خواهد بود . ( این علت را می توانیم برای بیان ریزش مو بصورت ناگهانی بیان کنیم همانند موضوعی که در مورد تغییرات هورمونی بعد از زایمان ذکر کردیم ) .

۶- دلایل ریزش مو در زنان و دختران داروها

داروها نیز به خودی خود موجب ریزش مو می شوند . اگر شما هم پس از مصرف داروی با ریزش مو مواجه شدید ما به شما توصیه می کنیم که حتما به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد مصرف دارو و ریزش موهایتان با پزشک مشورت کنید .
یکی از علل های که ممکن است خانم ها به آن به عنوان شایعترین علل ریزش مو اشاره کنند همان کمبود آهن است که می توانند با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا قرص آهن این مشکل بر طرف میگردد این دوره معمولا بین سنین نوجوانی تا سنین میانسالی اتفاق می افتد .

سو تغذیه نیز می تواند به عنوان یکی از علل های ریزش مو باشد زمانی  که فردی به هر دلیلی عدم دسترسی به مواد غذائی دارد یا رژیمی برای کاهش وزن برای خود در نظر گرفته است می تواند موجب ریزش مو شود چون در هر کدام از این دلایل ممکن است کمبود تغذیه ای پروتئین , اسیدهای چرب ضروری ( بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا به بدن برسد ) و کمبود ویتامینها و املاح دیده شود .

امروزه یکی دیگر از موضوعاتی که رایج است استرس ، ، فشار روحی ، ناراحتی و افسردگی است این ها همه می توانند در جوانان علل ریزش مو باشد به عنوان مثال استرس از امتحان

هیجان می تواند یکی دیگر از مشکلاتی باشدکه افراد روزانه با آن روبرو هستند . این افراد می توانند هیجان خود را کنترل کنند ( این روش توسط فرد انجام می شود و نتیجه بهتری داشته است ؛ چون مصرف داروهای اعصاب نیز باعث ریزش مو در بعضی افراد میگردد) اگر به این مشکل رسیدگی شود ریزش مو در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت .

دلایل ریزش مو در زنان و دختران – داروها

داروها را همانطور که در قسمت بالا برای شما توضیح دادیم می توانند موجب ریزش مو شوند البته مثلا یک داروی خاص باعث ریزش مو در همه افراد نمی شود . زیرا این دارو در بدن افرادی موجب ریزش مو می شود که حساسیت بیشتری نیست به آن دارو داشته است که به سیستم داخلی بدن در غیر فعال کردن و هضم دارو مرتبط است .

 دارو های که ممکن است بر ریزش مو تاثیر بگذارند :

•    داروهای مرتبط با شیمی درمانی
•    مصرف داروهای اعصاب
•    قرص های پیشگیری از حاملگی
•    مصرف داروهای قلبی

البته این نکته را فراموش نکنید که این داروها می توانند تنها بر عده ی خاص تاثیر بگذارند نه در همه افراد .

بیماری مانند بیماری پوست و داخلی می توانند از عوامل دیگر ریزش مو  باشند ؛ به عنوان مثال وجود تب بالا باعث ریزش مو در افراد در آینده ( حدودا” بعد از ۳ ماه ) میشود .

افرادی که در قسمت سر خود بیماری موضعی دارند و یا درگیری های پوستی دارند هم می توانند با عامل ریزش مو مواجه شوند می تواند این بیماری ها شامل افرادی باشند که درگیری گسترده داءصدف ،لوپوس ، بیماریهای تاولی و غیره داشته اند .

اگر فردی جراحی انجام داده باشد یا حاملگی را تجربه کند می تواند با ریزش مو مواجه شود . مدت زمان فاصله این بیماری و شروع آن می توانند تا  3 ماه باشد . به عنوان مثال خانم های که 3 ماه از زایمانشان می گذرد ممکن است با ریزش مو مواجه شوند که این موضوع ممکن است به علت های زیادی باشند مانند :

  • کم خونی
  • وجود استرس زایمان
  • بالا بودن هورمونهای جنسی در طول حاملگی
  • و غیره …

لازم است بگوییم که افرادی که دارای بیماری خاص هم هستند ممکن است با ریزش مو مواجه شوند که ما به شما توصیه می کنیم حتما اگر با این مشکل روبرو هستید آن را پیگیری کنید .

دلایل ریزش مو در زنان و دختران را می توانیم یکی از عوارض جانبى  ترشح هورمون هاى مردانه بدانیم که در برخی از افراد متاسفانه به علت ژن خاص در سلول های بدنشان رخ می دهد . جمجمه انسان را حدود ۱۰۰ هزار تار مو پوشانده است .  چیزى حدود ۱۰۰ تار مو در روز مى ریزد و ۱۰۰ تار موى جدید جاى آن را مى گیرد.
در نهایت میزان ثابت بودن تعداد تارهای مو در روز ثابت بوده است در صورتی که ممکن است این سیکل طبیعی را هورمون تستوسترون بهم بزنند .

هورمونی که موجب  رویش مو در صورت و بدن می شود هورمون تستوسترون است . در آقایانی که دارای ژن خاصى می باشند همین هورمون می تواند عکس العملی متفاوت داشته باشد یعنی موجب شود تا موی آن ها ریزش پیدا کند این درحالی است که موها در قسمت های مثل گوش ، بینى و شانه ها بیشتر رشد می کنند .

به عنوان یکی از علل شایع و رایج در زنان کمبود های غذایی می باشد که عموما افراد همان طور که پیش تر گفتیم رژیمی را می گیرند که این رژیم به صورت غیر اصولی است و موجب می شود که ریزش مو در آنها اتفاق بیوفتد .

افرادی که اصطلاحا گیاه خوار هستند نیز می تواند به دلیل عدم اطلاع کافی از  چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و … شوند که برای آنها مشکل ساز شود  ، اگر شما هم قصد دارید گیاهخوار باشید و مواد غذایی حیوانی مصرف نکنید به شما توصیه میکنیم قبل از آنکه تصمیمی بگیرید در مورد این موضوع تحقیق کنید  و اطلاعات کافی را کسب کنید .

مقالات بیشتر در وب سایت لیزر مو و لاغری دکتر هنرور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *